Miksi suosia suomalaisia verkkokauppoja?

 

Suomalaisen verkkokaupan valitseminen vaikuttaa monella tavalla positiivisesti: suomalainen verkkokauppa työllistää suoraan oman henkilökuntansa osalta sekä epäsuorasti alihankintojensa kautta. Verkkokaupan pyörittämiseen tarvitaan muun muassa varastointia, logistiikkaa sekä ohjelmisto- ja verkkokehitystä. Kun kotimaiset verkkokaupat ostavat näitä palveluja suomalaisista kumppaneilta, jäävät eurot Suomeen, tukien suomalaista yrittäjyyttä, työpaikkoja ja yhteiskunnallista hyvinvointiakin, sillä myös verottaja saa siitä omansa.

Kaupan Liiton tutkimuksen mukaan suomalaisen haluavat suosia suomalaisia verkkokauppoja. Vuonna 2020 vain 33 % suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia ulkomailta ja jopa 62 % oli pitäytynyt vain kotimaisissa verkkokaupoissa. 60 % kuluttajista aikoi lisätä ostoksiaan kotimaisista verkkokaupoista. Suurimmat syyt suosia kotimaisia verkkokauppoja olivat halu tehdä ekologisesti kestäviä ja läpinäkyviä valintoja sekä halu suosia paikallisia ja kotimaisia yrityksiä.

Listasimme neljä syytä, miksi verkko-ostoksilla kannattaa suosia suomalaista.


1) Turvallisuus

Kotimaisten verkkokauppojen kiistaton etu on turvallisuus. EU-lainsäädäntö asettaa tarkat kriteerit tuoteturvallisuudelle. Etenkin lelujen ja muiden lastentarvikkeiden kohdalla kannattaa käyttää harkintaa siinä, mistä saa turvallisimmat tuotteet. Myös kosmetiikan kohdalla on tärkeää, että tuoteseloste on saatavilla ja luettavissa omalla äidinkielellä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että verkkokaupasta EU:n ulkopuolelta tilattujen tuotteiden kohdalla vastuu on ostajalla itsellään. Esimerkiksi korvauksia tuotteen aiheuttamista vahingoista voi olla vaikea saada.


2) Säästät luontoa

Pidemmät kuljetusmatkat rasittavat luonnollisesti enemmän ympäristöä, kuin lähempää ostetut tuotteet. Aasiasta lähetettävien tuotteiden hinta saattaa houkutella kuluttajaa, mutta on hyvä miettiä myös sitä hintalappua, minkä ympäristölle aiheuttaa. Mikäli tuote vielä palautetaankin sopimattomana, päästöt tuplaantuvat.


3) Apua ongelmatilanteissa

Eikö tuote vastannut lupauksia? Ongelmatilanteissa kotimaisissa kaupoissa on saatavilla yleensä erilaisia kanavia yhteydenottoon ja palvelun saa suomeksi. Kaikkein kimuranteimmissa tilanteissa apuna on kuluttajansuojaviranomaiset, joiden on helpompi puuttua Suomessa toimivien verkkokauppojen toimintaan.

”Meillä on edelleen kuluttajia, joita verkossa ostaminen ja maksaminen askarruttaa. Tutut, kotimaiset toimijat verkkokauppoineen ovat hyvä mahdollisuus harjoitella netissä shoppailua turvallisesti”.


4) Työtä ja verotuloja Suomeen

Ostoshuumassa yhteiskuntavastuu ei aina ole päällimmäisenä mielessä, mutta totta on, että kotimaisten kauppojen suosiminen luo työtä Suomeen. Kauppa on Suomen suurin työllistäjä. Arvonlisäverotkin jäävät hyödyttämään suomalaista yhteiskuntaa, kaupan osuus bruttokansantuotteesta oli 9 prosenttia vuonna 2017.